Nuoria on opetettava resurssiviisaaseen elämäntapaan
Kuva: Mika Setälä |
#viikonEKOesikuva
Lempäälän lukion apulaisrehtori, biologian ja maantiedon ope Erno Tossavainen, miksi ja miten koulussa pitää ottaa huomioon ympäristöasiat ja ilmastokysymykset?
Koulu on lähtökohtaisesti oppimisympäristö. Oppiminen puolestaan tarkoittaa sitä, että oppijan ajattelutapa sekä tapa toimia muuttuu. Oppimisen ja sen luoman sivistyksen lisääntymisen seurauksena ihmiskunnan hyvinvointi on historian kuluessa kasvanut. Hyvinvoinnin kasvu on kuitenkin tapahtunut meille välttämättömien resurssien kestämättömällä hyödyntämisellä, joka on käytännössä johtanut monin paikoin ympäristön pilaantumiseen, luonnonvarojen ehtymiseen sekä luonnon monimuotoisuuden vähenemiseen. Pystyäksemme turvaamaan eliökunnalle välttämättömien resurssien säilymisen ja sitä kautta myös ylläpitämään ihmiskunnan hyvinvointia tulee meidän pystyä muuttamaan toimintaamme. Tämäkin muutos edellyttää oppimista ja koulu on sille luonnollinen paikka.
Eliökunnan resurssit turvaava kestävä toimintatapa tulisi olla sisäänrakennettuna kaikkeen koulun toimintaan, oli kyse sitten opetussuunnitelman sisällöistä eri oppiaineissa, ruokailun ja kuljetusten järjestämisistä, koulurakennusten suunnittelusta jne. Tärkeää on se, että resurssiviisas elämäntapa tulee monipuolisesti esiin lapsen ja nuoren opinpolulla niin teoreettisten pohdintojen kuin konkreettisen toiminnan kautta.
Comments
Post a Comment