Älkää tuomitko somea!
Työelämä on kuuma puheenaihe, eikä syyttä. Työelämässä on
digitalisoitumisen myötä käynnissä suuri muutos. Sosiaalinen media vaikuttaa
kaikkeen työelämässä. Tai no, lähes kaikkeen.
Työelämästä ja sosiaalisesta mediasta puhuttaessa puhe
kääntyy aina jossain vaiheessa nuoriin. Vanhempi väki päivittelee nykyajassa
sitä, miksi nuoret ovat niin laiskoja ja niin saamattomia, eivätkä tunnu
tekevän muuta tuijottavat älypuhelimiensa ruutuja!
Pyh ja pah sanon minä! Vanhemmat sukupolvet eivät ymmärrä
nykyaikaa. Allekirjoittanut ainakin käyttää älypuhelinta nimenomaan
verkostoitumiseen somessa. Sosiaalinen media on antanut meidän sukupolvellemme
upean mahdollisuuden verkostoitumiseen ja uusiin ihmisiin tutustumiseen. Älypuhelimien
avulla nuoret kommunikoivat ja etsivät työpaikkoja.
Nykypäivänä työpaikoilla ja yrityksissä mietitäänkin miten
päästä lähelle nuorta sosiaalisessa mediassa. Nuoret ovat haluttuja
työntekijöitä, sillä he tuovat useimmiten yritykseen raikasta näkökulmaa ja
nimenomaan sitä someosaamista. Silti useimmat nuorista eivät välttämättä ole
vielä kokeneet kunnon työkokemusta, vaikka heiltä löytyisikin osaamista ja
halua tehdä töitä.
Itse lukeudun noihin useimpiin nuoriin. Hain kesätöitä viime
kesänä monestakin paikasta, mutten saanut mistään töitä. Tuolloin tuli
sellainen tunne, ettei nuorten osaamista oikeasti edes ymmärretty. Onko siis
niin, että yrityksetkään eivät aina tiedä, millaista osaamista ne tarvitsisivat
ja siksi aiempaa suurempi osa työpaikoista on näitä niin sanottuja
piilotyöpaikkoja?
Itse joka tapauksessa tajusin kesän pettymysten seurauksena sosiaalisen
median ja erityisesti verkostoitumisen merkityksen. Paras tapa työllistyä on
olla itse aktiivinen ja lähteä metsästämään piilotyöpaikkoja. Uskon nimittäin,
että kun pääsen jonnekin näyttämään osaamistani, seuraavan työpaikan löydän
helpommin.
Tässä vaiheessa olisi kyllä kätevää, jos työpaikkoja olisi näkyvillä
enemmän esimerkiksi juuri siellä sosiaalisessa mediassa. Verkostoja voi aina
käyttää ja kertoa, että tarvitsisi nuorta näkökulmaa. Verkostoituminen nuorten
kanssa esimerkiksi sosiaalisen median kautta on tällä digitalisoitumisen
aikakaudella enemmän kuin järkevää.
Työelämän muutos on niin nopeaa, että uudet käytänteet ja
toimintatavat ottavat oman aikansa löytää tiensä ihmisten arkeen. Se yritys ja
se nuori, joka nopeimmin sopeutuu muuttuvaan työelämään, taitaa pärjätä
pisimmälle.
Taidankin tästä lähteä viilaamaan CV:täni hienommaksi.
Viivi Myllymäki
Comments
Post a Comment